World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 22 jun 2018, 12:22

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Belarus-reis oktober
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012, 19:55 
Trans-Siberië Express

In oktober ga ik een reis naar Belarus maken.

Begin dit jaar heb ik een topic geopend over Oekraïne vs. Belarus voor afgelopen voorjaar. Uiteindelijk is het geen van beide geworden, toch meer sneeuw en kou van verwacht. Door veel obstakels vrij snel de moed opgegeven. Maar inmiddels weet ik meer. En in oktober heb ik een week vrij en dan wil ik Belarus bekijken.

Reisplan gemaakt voor trein en fiets. Ik ga naar Brest. 4 nachten overnachten, zodat ik daar drie volle dagen heb.

Ik had een bedrijf gevonden, 123belarus.com, die zowel hotel-reserveringen doet en ook de nodige documenten voor een visum verstrekt (uitnodiging). Goed bereikbaar via de chat, hotelkamers voor 25 euro, dus ik dacht dat mijn plan wel rond was.

Nee dus. Twee weken geleden een reservering gemaakt. Geen reactie. Een week later trof ik eindelijk iemand online via hun chat-systeem. Bleek de kamer ineens 55 euro te zijn! Dat is meer dan het dubbele! Ik heb gevraagd naar goedkope alternatieven. Zelfs voor 25 euro per nacht is de reis al relatief duur ivm. het visum. En 55 euro dat zijn westerse prijzen. Ik zou in twee dagen wat horen, maar nee. Dus ik ben klaar met deze club.

Maar wat nu? Verder gaan Googlen. Overal blijken de hotels - waar er overigens niet veel van zijn - duur. Prijzen vergelijkbaar met de Côte d'Azur in augustus, belachelijk gewoon.

Twee bedrijven via mail benaderd. Zij hadden prijzen van $31 per nacht op de site, dus ik heb nagevraagd of dit ook voor mij als Nederlander geldt en of ze de benodigde documenten voor het visum kunnen verstrekken.

De prijzen van hotels schijnen voor buitenlanders hoger te liggen. Dat is ook te zien op http://en.brestintourist.by/?p=222
De verschillen zijn behoorlijk groot. De site 123belarus.com pretendeert in dit hotel kamers te bieden voor EUR 25 per nacht, maar dat is dus niet waar. InTourist lijkt mij overigens wel het leukste hotel, ook vanwege de historie van het hotel.

Daarom ook bij deze de vraag: Wie weet een organisatie/bedrijf waar ik betaalbare overnachtingen in Brest (Belarus) kan boeken en die mij ook aan een uitnodiging kunnen helpen? Geen slaapzalen, eigen kamer.

Vraag twee: Ik wil ook een dag naar Minsk. Ik ga dan zonder fiets. Op http://www.poezda.net is te zien dat er genoeg treinen rijden. Bij vroeg vertrek en late terugkomst, kan ik er een dagtochtje van maken. Maar dat zijn volgens mij wel treinen die je moet reserveren/boeken. Dit kan via bepaalde sites voor prijzen die totaal niet passen bij een voormalig oostblok-land.

Ik wil het ter plekke doen. En dan gelijk ook voor de trein terug, om te voorkomen dat ik strand in Minsk. Kun je kort van tevoren nog aan een kaartje komen? Ik wil ook wat flexibel zijn, op de minst mooie dag qua weer zal ik het dagtochtje Minsk doen.

Berichtonderwerp: Re: Belarus-reis oktober
BerichtGeplaatst: 25 jul 2012, 22:25 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Leuk dat je deze reis alsnog gaat doen :D

Ik zou je aanraden om je visum totaal apart te regelen van je overnachting(en). Zo heb ik dat vorig jaar gedaan, en zo ga ik dat ook deze zomer doen en het verloopt probleemloos. Ik regel mijn uitnodigingen via een Pools bureau (die het dan weer doorzendt naar een Wit-Russisch reisbureau). Het kost 17,50 euro. Ze doen het ook voor buitenlanders - als je wilt help ik je hier graag mee (stuur mij een PM), ik heb al 5 uitnodigingen voor Wit-Rusland bij hun geregeld (waarvan 2 voor mij). Met de uitnodiging maak je een tripje naar de ambassade in Den Haag en je krijgt een visum en je bent al "binnen" - je krijgt automatisch al het voordeel dat je niet overal in je mails hoeft te benadrukken dat je een buitenlander bent die ook nog visum support nodig heeft (dat brengt schijnbaar ook kosten mee voor de meeste hotels daar).

Daarnaast is 55 euro per nacht inderdaad duur in Belarus. Zoals ik in je vorige topic had geschreven heb ik in Grodno voor een miniprijsje in een superluxe hotel overnacht :) In Brest heb ik niet geslapen dus kan ik je helaas niks aanraden. Wel is het zo dat hotels daar meestal niet of nauwelijks prijsinformatie online zetten. Dit heeft volgens mij ook gedeeltelijk te maken met de periode van hyperinflatie die ze hebben meegemaakt. Contact via de mail is daar naar mijn idee ook iets ongewoons - ook van dat superluxe hotel waar ik in Grodno vorig jaar heb overnacht heb ik nooit antwoord gehad op mijn mailtjes, pas toen ik belde kreeg ik een erg vriendelijk dame aan de lijn die alles graag deed uitleggen. Dat zou ik je dus ook aanraden - bel rond bij de verschillende hotels die je vindt (dus niet reisbureau's), en vraag om hun prijzen.

Niet alle hotels zullen online te vinden zijn (vooral als je in het Latijnse schrift een zoekopdracht geeft in Google), daarom kan het handig zijn om eens rond te kijken in reisgidsen. Zelf kan ik je de Bradt Guide van Belarus aanraden. Overigens waren er in Brest volgens mij goedkope komnaty op het station, maar dat zal voor jou vermoedelijk geen oplossing zijn omdat die niet van te voren reserveerbaar zijn en omdat ze meestal gedeeld zijn.

Over de treinen - Belarus is nog maar de enige CIS buurland waar je geen kaartjes online kunt reserveren. Ofja, jij als buitenlander kan dat niet, het systeem is er al een paar jaar, maar betalen lukt alleen met Wit-Russische bankkaarten. Treinen in Belarus zijn echter in tegenstelling tot Oekraïne niet dagen op voorhand volgeboekt :) je kunt er dus vanuit gaan dat je zonder problemen een kaartje haalt ter plekke, al helemaal op Brest-Minsk. Op die lijn zijn er trouwens goedkopere en duurdere treinen, je kunt de officiële prijzen raadplegen via http://rw.by/.

BerichtGeplaatst: 25 jul 2012, 22:38 
Trans-Siberië Express

http://www.belhotel.by volgens mij is dit de Wit-Russische equivalent van booking.com. Ik vind hotels in Brest beginnend bij 80.000 BYR per nacht, en een hoop waarvan de prijs ligt tussen 100.000 en 200.000 BYR :)

En hier nog een officieel lijstje van de stad zelf: http://city.brest.by/topic.php?tid=189.

Inturist is trouwens de allergrootste hotel in het midden van de stad. Redelijk luxe. http://www.brestintourist.com/?cat=91

BerichtGeplaatst: 26 jul 2012, 18:21 
Trans-Siberië Express

Bedankt.

http://www.belhotel.by biedt aantrekkelijke mogelijkheden. Overigens niet voor die 80.000 BYR per nacht, die prijs geldt niet voor buitenlanders. Maar toch genoeg betaalbare mogelijkheden onder de 30 Euro. Enige nadeel is dat je vooruit moet betalen. Ik hoop dat ze betrouwbaar zijn.
Citeer:
Leuk dat je deze reis alsnog gaat doen :D
Ook Oekraïne, waar ook over is gesproken in het eerdere topic, komt er aan. In het eerste deel van mijn zomer-reis over 10 dagen ga ik naar Oekraïne, dus alle informatie is uiteindelijk van pas gekomen :D
Citeer:
Ik zou je aanraden om je visum totaal apart te regelen van je overnachting(en).
Hoe? En waar? Die uitnodiging kan ik nergens krijgen. Visum kan ik zelf wel regelen via de ambassade, maar die uitnodiging is het probleem.
Hoe kun je nou uitgenodigd worden door een partij waarbij je niet boekt? Geven zijn dan een fake verblijfsadres op?
Citeer:
je kunt er dus vanuit gaan dat je zonder problemen een kaartje haalt ter plekke, al helemaal op Brest-Minsk. Op die lijn zijn er trouwens goedkopere en duurdere treinen, je kunt de officiële prijzen raadplegen via http://rw.by/.
Uitstekend, ga ik dat gewoon ter plekke proberen.

Ik heb trouwens ook reacties van de twee bedrijven die ik gisteren heb benaderd:

Een citaatje:
Citeer:
1) Sorry, our site is under renovation now and therefore and especially as prices constantly change now the price on site is not correct. Twin room in hotel Brest-Intourist cost 70 USD with breakfasts
De prijs op de site is 31 USD. Overigens heb ik ook heel duidelijk aangegeven dat ik een 1-persoons kamer wil. Het andere bedrijf maakte het nog bonter met 80 USD voor hetzelfde hotel. Bedrijven die zo zaken doen zullen in Nederland niet lang bestaan, maar in Belarus lijkt het wel normaal te zijn.

BerichtGeplaatst: 27 jul 2012, 11:40 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ook Oekraïne, waar ook over is gesproken in het eerdere topic, komt er aan. In het eerste deel van mijn zomer-reis over 10 dagen ga ik naar Oekraïne, dus alle informatie is uiteindelijk van pas gekomen :D
:)
Over 10 dagen, dan kruis je mij zo'n beetje :P ik ga over 5 dagen naar Oekraïne en dan door naar Wit-Rusland :P
Citeer:
Hoe? En waar? Die uitnodiging kan ik nergens krijgen. Visum kan ik zelf wel regelen via de ambassade, maar die uitnodiging is het probleem.
Er zijn iets minder bedrijven die het verkopen dan Russische uitnodigingen, maar ze zijn er wel, hoor :) Zoals ik zei kan ik je helpen eentje te regelen via een betrouwbaar Pools bureau die ze voor 17,50 verkoopt (stuur mij dan een PM).
Citeer:
Hoe kun je nou uitgenodigd worden door een partij waarbij je niet boekt? Geven zijn dan een fake verblijfsadres op?
Ja en nee. De hotelreserveringen die ze maken voor je uitnodiging zijn echt, want af en toe worden dingen van zo'n uitnodiging gecheckt door de consulaat, en dan moet alles kloppen anders verliest zo'n bedrijf meteen haar vergunning om buitenlanders uit te nodigen. Eenmaal je je visum hebt ga je overnachten waar je wilt - niemand die het checkt met de uitnodiging erbij ofzo.

Citeer:
De prijs op de site is 31 USD. Overigens heb ik ook heel duidelijk aangegeven dat ik een 1-persoons kamer wil. Het andere bedrijf maakte het nog bonter met 80 USD voor hetzelfde hotel. Bedrijven die zo zaken doen zullen in Nederland niet lang bestaan, maar in Belarus lijkt het wel normaal te zijn.
De markt zal het bepalen :) jou zijn ze al kwijt als klant. Ik vermoed dat het allemaal zo makkelijk kan blijven bestaan omdat Wit-Rusland vooral door mensen wordt bezocht die het moeten en mensen die het erg graag willen. (In ieder geval qua bezoek uit West-Europese landen). Dan zal je dus op klantvriendelijkheid/eerlijkheid niet zo snel afgerekend worden - die mensen komen toch...

BerichtGeplaatst: 27 jul 2012, 23:27 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Over 10 dagen, dan kruis je mij zo'n beetje :P ik ga over 5 dagen naar Oekraïne en dan door naar Wit-Rusland :P
Leuk! Dan zullen we elkaar niet tegenkomen, want in Oekraïne reis ik door naar Roemenië.
Citeer:
Ja en nee. De hotelreserveringen die ze maken voor je uitnodiging zijn echt, want af en toe worden dingen van zo'n uitnodiging gecheckt door de consulaat, en dan moet alles kloppen anders verliest zo'n bedrijf meteen haar vergunning om buitenlanders uit te nodigen. Eenmaal je je visum hebt ga je overnachten waar je wilt - niemand die het checkt met de uitnodiging erbij ofzo.
Als die reserveringen echt zijn zitten ze dus met lege kamers voor hun Visum-klanten?
Citeer:
De markt zal het bepalen :) jou zijn ze al kwijt als klant. Ik vermoed dat het allemaal zo makkelijk kan blijven bestaan omdat Wit-Rusland vooral door mensen wordt bezocht die het moeten en mensen die het erg graag willen. (In ieder geval qua bezoek uit West-Europese landen). Dan zal je dus op klantvriendelijkheid/eerlijkheid niet zo snel afgerekend worden - die mensen komen toch...
Mensen die voor hun werk gaan kijken niet op die 80 Euro. Ik wil het ook erg graag, want los van die prijzen is het al een hele klus om zo'n reis te organiseren, veel meer dan een tripje Polen bijvoorbeeld. Dit zal echter de 4e reis worden dit jaar, en dat is voor mij financieel alleen haalbaar door heel kritisch te zijn op prijzen.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2012, 16:54 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Leuk! Dan zullen we elkaar niet tegenkomen, want in Oekraïne reis ik door naar Roemenië.
Ben benieuwd naar je verslag :) Voor zo ver je het tegenkomt ben ik benieuwd naar informatie over grensoverschrijdend OV daar. Er is erg weinig tot niks op internet van te vinden. Er zouden 2 elektryczka's de grens over gaan bij Rakhiv en mogelijk ook enkele (relatief dure) marschrutka's heb ik ergens gelezen.
Citeer:
Citeer:
Als die reserveringen echt zijn zitten ze dus met lege kamers voor hun Visum-klanten?
Ik heb mijn ja en nee niet helemaal uitgelegd :P nee omdat die reserveringen alleen op papier bestaan. Ze zijn er puur zodat alles op papier klopt voor je uitnodiging mocht het nagecheckt worden door de autoriteiten. De hotels krijgen daar een kleine commissie voor van de reisbureau's die die uitnodigingen opstellen. Vermoedelijk is er vaak genoeg sprake van hoge overboeking op papier door dit fenomeen. Hotels die hier aan meedoen moeten zich dan al met dubbele boekhouding (echte reserveringen en fake reserveringen) bezighouden enzo, en dat allemaal dankzij de prachtige visumbureaucratie stammende uit de soviettijden 8)

BerichtGeplaatst: 31 jul 2012, 18:42 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ben benieuwd naar je verslag :) Voor zo ver je het tegenkomt ben ik benieuwd naar informatie over grensoverschrijdend OV daar. Er is erg weinig tot niks op internet van te vinden. Er zouden 2 elektryczka's de grens over gaan bij Rakhiv en mogelijk ook enkele (relatief dure) marschrutka's heb ik ergens gelezen.
Ik ga fietsend de grens over, na overnachting in Przemyśl. Ik zal op het station daar wel even kijken of ik iets zie over lokale treinen die de grens over gaan.

Bij Rakhiv zal ik niet komen. Ik neem de grootste grensovergang tussen Oekraïne en Roemenië, namelijk Siret. Ik stap uit op het station dat het dichtstbij de grensovergang is: Hlyboka Bukovyns'ka (ГЛИБОКА БУК.). Ik fiets vervolgens naar Dorohoi. Vanaf daar vertrekken private treinen (=fietsvriendelijk, in tegenstelling tot CFR) waar de fiets probleemloos mee kan.

Ik ga er vanuit dat de fiets in de elektryczka's in Oekraïne mee mag. Zo niet, dan heb ik een groot probleem. Volgens een Oekraïne collega kan het, ze heeft zelfs telefonisch geïnformeerd voor me.

Een stukje westelijker gaan treinen de grens over, waarvan ik ook dienstregelingen heb gezien (via een link die jij mij in een eerder topic een keer hebt gegeven). Aangezien het mij totaal onduidelijk is om wat voor type treinen het gaat, laat ik deze links liggen. Bovendien komen deze treinen uit bij een Roemeens station waar geen private treinen vertrekken. Alleen als het echt gevaarlijk weer wordt die dag (onweer in de lucht), dan zal ik een poging met die grensoverschrijdende treinen wagen. Mocht ik info aantreffen over treinen die Roemenië in rijden, dan fotografeer ik dat.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00