World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 sep 2018, 00:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Verslag: rondje Wit-Rusland
BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:18 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Een verslagje van mijn tweede reis van de zomervakantie.

Hoe komt men op het idee om Wit-Rusland te gaan bezoeken? Twee dingen ;) : Eurovision Song Contest Semi Final 2011 en dan nog wat nieuws op TV over de devaluatie van de Wit-Russische roebel (die ik altijd al een zalige valuta vond - een van de weinige op deze wereld die geen muntjes kent)

Statistiek:

Totaal aantal kilometers met de trein gereden: 1.450 waarvan in
PL: 697km
BY: 753km

Tijd doorgebracht in treinen (uitgaand van de werkelijk genomen treinen volgens de dienstregeling):
24 uur en 27 minuten

Trein met de hoogste gemiddelde snelheid:
скорый|skoryj trein Брэст|Brest - Мінск|Minsk met 86,6km/h

Trein met de laagste gemiddelde snelheid:
электрычка|elektrychka Брэст|Brest - Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk met 29,6km/h

Visum+Stempeltjes :D

Afbeelding

Geld :D :D

Wit-Rusland is een geweldig land met een prachtige valuta. Dat om twee redenen: ze kennen geen muntjes en ze zijn zo gedevalueerd dat €1 tegenwoordig zo'n 10.000 Wit-Russische roebel waard is. Die twee dingen in combinatie met het feit dat hun briefjes van 1 BYR tot en met 100.000 BYR lopen, levert leuke resultaten op. Met name dat je wisselgeld uit één groot pak van waardeloze roebels bestaat. Natuurlijk kon ik het niet laten om zo'n pak wisselgeld terug naar huis mee te nemen :D ik heb het zelfs nog een handje geholpen door bijv. briefjes van 100 en minder niet meer uit te geven. Het resultaat is als volgt:

Ik begon met €18,60 ofwel 133.380 Wit-Russische roebels (officiële koers)

Afbeelding

Ik eindigde met....

(klik om te vergroten)

€2,04 ofwel 20.367 Wit-Russische roebels (reële koers)

Collectie reclameborden:
Enkele leuke reclameborden die ik heb kunnen fotograferen tijdens mijn bezoek aan Wit-Rusland.

Afbeelding
1.
Ik houd van je, BELARUS!

Afbeelding
2.
Ik ♥ Belarus!

Afbeelding
3.
BLOEI, BELARUS!

Afbeelding
4.
MIJN BELARUS!!

Afbeelding
5.
VOOR BELARUS,
VOOR DE NATIE!

Afbeelding
6.
Just a background

Afbeelding
7.
BLOEI, BELARUS!

Afbeelding
8.
Mijn persoonlijke favoriet. Niet alleen omdat de auteur eronder prachtig vermeld staat: Ministerie van het handel van de Republiek Belarus en de associatie van de organisatiereclames ( :D ) , de boodschap is ook leuk. De vertaling zou zoiets moeten zijn: WIT-RUSSICH - ALLEEN DE MIJNE. Het doel ervan is dat de burgers zo veel mogelijk Wit-Russische producten gaan kopen. Onder de barcode staat BEDANKT

Afbeelding
9.
Je eerste stap in veiligheid
Departement van de (burger)bescherming
Het logo in het midden is van de ministerie van binnenlandse zaken.

Foto's:
https://picasaweb.google.com/kuba.gr2/W ... gustus2011
(enkelen staan hieronder in het verslag)

Raadseltje:
In het verslag hieronder staat een fout. Wie kan het aanwijzen? :P

Deel 1: naar Grodno

Polen heeft op dit moment 3 grensovergangen met Wit-Rusland waar passagierstreinen rijden: Брэст|Brest, Bruzgi en Czeremcha. Ik heb besloten om de laatste twee te doen aangezien de zekerheid van hun voortbestaan niet al te groot is (Брэст|Brest zal ik ongetwijfeld ooit nog meepakken).

Ik ging dus per TLK naar Białystok en stapte daar over op de rechtstreekse EN57 stoptreintje naar Гродна|Grodno.

Afbeelding
1. Białystok, uitgeroepen tot het mooiste station van Polen

Afbeelding
2. EN57 naar Гродна|Grodno :D

Het stukje vanaf de grens naar Гродна|Grodno is gewoon normaalspoor (dubbel eigenlijk) en gewoon met de Poolse 3kV DC geëlektrificeerd. De ticketprijzen voor dat stukje best erg verdeeld: voor de 57km van Białystok naar Kuźnica Białostocka betaal je 3,18 PLN en vervolgens voor de 27km van Kuźnica naar Гродна|Grodno 8,16 PLN... Achja, je moet er iets voor over hebben als je door naar Wit-Rusland wilt reizen :P

Afbeelding

Afbeelding

Het trientje is erg rustig tot aan Kuźnica Białostocka (de laatste station voor de grens). Vanaf Białystok rijdt er wel een groep Wit-Russische leger mee terug naar huis. Waarschijnlijk waren die voor een training in Polen oid.

Zodra de trein in Kuźnica Białostocka aankomt wordt het pas feest. De trein wordt bestormd met een horde Wit-Russen. Vooral jongeren - vermoedelijk studenten die in hun vakantie wat proberen bij te verdienen. Zeer geciviliseerde volk dus, in vergelijking met de smokkelaars aan grensovergangen met Oekraïne, bijvoorbeeld. Ze hebben van alles bij zich. De meesten LCD-schermen en laptops. 2 stuks per persoon, ongeveer. Electronica is in Wit-Rusland over het algemeen duurder. Verder wordt er nog veel kleding meegenomen en dan vooral panty's. Ook pampers waren in de mode. Hiervan worden zakken vol van meegenomen. Tegenover mij komt een Wit-Rus te zitten waar ik een gesprek mee aanga in het Pools. Hij weet mij enkele zeer interessante dingen te vertellen over het leven in Wit-Rusland. Hij is zelf elektricien en was naar Polen gegaan om een flywheel voor zijn auto te kopen. In Polen kon hij die voor $700 verkrijgen. (Wit-Russen rekenen altijd in USD op een of andere manier, niet in euro's). In Wit-Rusland zou hij dik boven de $1.000 uitkomen, als hij überhaupt eentje 2e hands zou kunnen vinden voor zijn auto. De vliegwiel was een resultaat van een half jaar sparen. Als elektricien verdient hij netto 1.700.000 BYR per maand. Volgens de officiële koers is dat €237, volgens de reële: €170. Aangezien zijn moeder Pools was, is hij in het bezit van een "Kaart van het toebehoren tot de Poolse volk", ookal is hij gewoon een Wit-Rus van nationaliteit. Zo'n kaart geeft hem één groot voordeel: hij mag visumvrij naar Polen reizen. Anders kost hem een Schengenvisum een dikke €75, bijna de helft van zijn maandloon. Bij de paspoortcontrole in Kuźnica Białostocka valt het op dat bijna iedereen zo'n kaart toont. Voor gewone Wit-Russen is een Schengenvisum waarschijnlijk gewoon een onrendabele investering...
Hij vertelt mij dat hij niet snel een verandering van de situatie in Wit-Rusland ziet. Volgens hem is het Witrussen geheel afgeleerd om wat voor vorm dan ook van protest te tonen. Een opstand zit er volgens hem niet in, in ieder geval niet met de huidige generatie.
Verder vertelt hij mij hoe ik geld tegen de reële koers kan wisselen (om een 'privé' transactie vragen bij een wisselkantoortje, wat overigens vaak niet eens nodig is gezien er altijd wel mensen staan die zelf al zo'n transactie gaan voorstellen zodra ze zien dat je euro's of dollar's bij hebt). Voor wie het niet weet: het is in Wit-Rusland sinds de devaluatie van de Wit-Russische roebel onmogelijk om vreemde valuta te kopen in wisselkantoortjes die de officiële koersen moeten gebruiken (bepaald door de staat). De reële koers ligt op ongeveer €1 = 10.000 BYR en dat wordt dus gebruikt als je op straat wisselt (voor Wit-Russen de enige manier om aan vreemd valuta te komen, op dit moment).

Na de grenscontrole door de Polen rijdt de trein verder richting de Wit-Russiche grens. Precies aan de grenspaal stappen 2 Wit-Russische grenswachten de trein op. Dit zou een standaardmaatregel tegen spionage zijn, schijnbaar... Ze lopen door de trein maar controleren niemand. Zodra de trein in Гродна|Grodno aankomt en de deuren opengaan, vindt er een sportwedstrijdje plaats - wie kan het snelst met zijn LCD-schermen / zakken vol kleding naar het grenskot rennen :mrgreen: (en er werd écht hard gerend :o ) Later is gebleken waarom - de grenswachten nemen rustig hun tijd, waardoor ik daar nog zo'n 30 minuten moet staan wachten. Voor velen is dit nog langer als ze eruit gehaald worden voor bagagecontrole. Mij wordt alleen gevraagd of ik nieuwe elektronica bij heb, zodra ik nee zeg mag ik langs de bagagecontrole naar het station doorlopen. Wel moest ik nog even mijn zorgverzekering tonen (sinds kort ingevoerd, dat je dat aan de grens moet aantonen).

Afbeelding
3. Station Гродна|Grodno - size does matter!

Afbeelding
4. Prachtige architectuur van station Гродна|Grodno

Foto's uit Гродна|Grodno:

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

's avonds eet ik daar nog een hele pizza voor 11.000 roebel (€1,50) Heerlijk, die prijzen :D Мінск|Minsk was niet veel duurder, overigens.

Deel 2: Minsk en Brest

De volgende dag neme ik de ochtend express naar Мінск|Minsk in een Общий|Obshhyj wagen. De rit is leuk, je ziet onderweg ook wat van de Wit-Russische platteland dat je anders nooit zou zien :P

Afbeelding
7. Общий|Obshhyj wagen op de trein Гродна|Grodno-Minsk

Als je vanuit Гродна|Grodno naar Мінск|Minsk komt vallen de contrasten heel erg op. Гродна|Grodno zag er echt 'soviet' uit. Мінск|Minsk voelt ontzettend rijk aan. Je ziet veel dure auto's op straat rijden (meer dan in Polen, Oekraïne, etc.). Veel dure luxe restaurants die allemaal vol lijken te zitten, etc. De rijkdom straat er echt uit daar!

Foto's uit Minsk:

Afbeelding
8. Lenin heet u van harte welkom in Minsk

Afbeelding
9. KGB hoofdkantoor 8)

Afbeelding
10.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12.

Afbeelding
13. Сырок|Syrok - Dé culinaire ontdekking van Wit-Rusland :P Deze heerlijke snoep-reepjes bestaan uit een zachte zuivelachtige vulling met een chocolade omhulsel. Hoewel ik normaal niet zo van snoep houd vond ik deze echt geweldig! De blauwe smaak is het lekkerste - te vinden in koelkasten in supermarkten voor net iets meer dan duizend roebel :D

Daarna ben ik doorgereisd naar Брэст|Brest. Deze stad is dan weer anders als Гродна|Grodno en Мінск|Minsk. Het voelt erg 'Pools' aan (was het vroeger ook, overigens). In Брэст|Brest doe ik ook de benodigde inkopen in een van de staatswinkelcentra die je overal in Belarus ziet - de ГУМ|GUM, waar veel interessante dingen te koop zijn, inclusief grote posters van President Łukaszenko :D (wat opvallend was - op die posters stond geen prijs vermeld). Ik houd het echter bij een Wit-Russisch vlag en een Wit-Russisch T-shirtje :D (jaja, ik vond het echt een tof land :P ).

Afbeelding
14. Station Брэст|Brest

Deel 3: Terug naar Polen

Afbeelding
15. De электрычка|elektrychka naar Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk

Afbeelding
Kaartje Брэст|Brest - Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk. Prijs: 2.300 BYR :D

Voor de terugreis naar Polen heb ik dus niet het rechtstreekse grenstreintje naar Terespol genomen, maar was ik eerst met een электрычка|elektrychka naar Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk vanuit waar een uur later een stoptreintje naar Czeremcha in Polen vertrekt. Bij aankomst wordt de электрычка|elektrychka uit Брэст|Brest nog gecontroleerd door de grenswachten (why? don't ask me, hij gaat toch terug naar Брэст|Brest? :P ). Vervolgens blijven zij een beetje rondhangen in het station waardoor ik het maken van foto's niet zo gemakkelijk wordt :P
Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk lijk wel een typisch klein Wit-Russisch dorp, in de omgeving van het station is er niks, buiten een winkeltje waar iedereen die even later met mij op de trein naar Polen ging zijn tabak- en alcoholinkopen deed :P Een pakje sigaretten kostte 900 voor de goedkoopste, en 2.000 BYR voor Lukcy Strikes. Aangezien dit de eerste keer in Wit-Rusland was had ik maar niks meegenomen :P

Afbeelding
16. Station van Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk

Afbeelding
17. Treintje naar Czeremcha in Polen

Wit-Russische grenscontrole vindt zoals altijd (buiten Fernverkehr) plaats in het station. Eerst worden dus alle hekken rondom het station dichtgemaakt, zodat er niemand meer zich in het gedeelte bevindt waar de trein naar Polen staat. Dan komt er iemand in het kotje zitten en gaat de grenscontrole uitvoeren. Ook hier worden willekeurig mensen uitgekozen voor bagagecontroles. Bij het afgeven van mijn paspoort merk ik dat het migratieformuliertje nauwkeurig wordt gecontroleerd, en dat de hotelregistratie inderdaad gecontroleerd wordt (nummer ervan wordt overgetypt). Het schijnt dat je erge (lees: dure) problemen krijgt als je zonder registratie / migratieformuliertje krijgt bij een uitreis. Ik had een leuk stempeltje verwacht, maar helaas stempelen ze in Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk gewoon met Брэст|Brest stempels :|

Afbeelding
Kaartje Высоко-Литовск|Vysoko-Litovsk - Czeremcha inclusief de "controlecoupon" - bij het drukken van het kaartje worden de gegevens die op het ticket zelf verschijnen 'doorgedrukt' naar de "controlecoupon" die vervolgens afgeschuurd kan worden van het ticket zelf. Weet iemand wat het nut hiervan is?
Overigens valt het mij op dat Wit-Russen in tegenstelling tot Oekraïniers mijn achternaam wèl konden spellen op de ticket :P

In het treintje rijden weer twee grenswachten mee, precies tot aan de grenspaal waar al een Jeep van hun geparkeerd staat zodat ze terug kunnen rijden :P In Czeremcha vindt de grenscontrole plaats in de trien zelf. Er wordt gevraagd of ik voedsel bij heb (zuivelproducten en vlees meenemen uit Belarus is strikt verboden, zelfde geldt voor Oekraïne overigens). Hier krijg ik de grenswacht overtuigd om nog een Pools stempeltje van Czeremcha te zetten in mijn paspoort :)

In Czeremcha word ik op het station nog aangesproken of ik geen sigaretten heb :P Op dat uur zijn er vanuit Czeremcha geen treinen meer, dus ben ik aangewezen op het allerlaatste minibusje naar Białystok. Tijdens het wachten word ik (eigenlijk mijn tas) nog aangevallen door een dronken meneer die op straat liep, maar plots zijn evenwicht verloor en precies op mijn tas viel.... (na zo'n 30 minuten was de stank van mijn tas al weg). Welcome back to Poland, dacht ik toen :mrgreen: In Wit-Rusland had ik namelijk geen enkele bedelaar, clochard of dronken iemand gezien, het was daar echt allemaal heel erg proper in vergelijking met Polen :P

Afbeelding
18. Schitterende architectuur van station Czeremcha

Tot op dat moment dat ik dat het ritje Iaşi-Chişinǎu de aller-slechtste weg was dat ik in mijn leven heb meegemaakt. Dat veranderde dus na het minibusritje Czeremcha-Białystok. Je sprong onderweg echt letterlijk van je zetel naar boven.... (gordels waren er niet, uiteraard).
In Białystok in het hostel in de buurt van het station geslapen en de dag erna per TLK naar Łódź teruggereisd.

Eindoordeel: Wit-Rusland vond ik echt een geweldig land, zeer interessant om te bezoeken. Voor mij persoonlijk nog het bijkomend voordeel dat Wit-Russisch van alle Russisch-achtige-talen het meest op het Pools lijkt, waardoor ik in Wit-Rusland telkens Pools sprak en verstaan werd (en omgekeerd) :D (ookal beginnen ze daar steeds meer over te schakelen naar Russisch, helaas...)

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:37 
Trans-Siberië Express

Interessante serie! Wit-Rusland lijkt me ook wel gaaf, is het lastig om aan een Visum te komen? Plaatje 12 deed me aan James Bond denken, hint -> Aston Martin :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:42 
Trans-Siberië Express

Leuke serie, alleen die grenstreintjes zijn eigenlijk vooral veredelde trams om het zo maar te zeggen. Het valt me op dat Wit Rusland heel schoon en georganiseerd is. Verder valt me op dat ik bijna geen grote communistische flats heb gezien, of heb je die daar ook?

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:48 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Zeer interessant verslag! Dit is echt een verslag waar veel toekomstige reizigers iets aan hebben. :wink:
Vooral de vergelijking Polen-Wit Rusland word apart op de foto's: Polen ziet er dan als een gigantische puinzooi uit. :shock:

BerichtGeplaatst: 22 sep 2011, 22:54 
Trans-Siberië Express

Land: België
Leuk :D

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 07:02 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag en mooie foto's.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 08:28 
Maglev

mooi verslag, Kuba!

oplossing raadsel: volgens mij hoort foto 11 er niet bij. McDonalds zou in het ciryllisch moeten staan.
Dat zag ik in ieder geval in Sofia vorig jaar, en Kaliningrad vorige maand. Van Belarus kan ik me niet meer herinneren, maar zou logisch zijn als dat daar ook was.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 09:08 
Trans-Siberië Express

Leuk, Kuba!

Vraagje: moet je alles plannen als je naar Wit-Rusland gaat? Ik bedoel, moet je zeggen dat je blift 3 dagen in Minsk, 2 dagen in Brest, 2 dagen in Gomel etc...
Of kan je gewoon een visa vragen voor een week bijvoorbeld, en je bepaalt ter plaatse waar je gaat? Hoe zit dan met de hotel registratie?

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 12:12 
Trans-Siberië Express

Leuk verslag zeg!

Maar wat is nou de fout (behalve dat ergens 'trien' ipv 'trein' staat)? O wacht, naar dat Vysoko-Litovsk rijden helemaal geen Elektrichka's?

In Wit-Rusland zal je met alleen Engels trouwens vast niet ver komen? Aan de andere kant, sowieso is het in bijna heel Oost-Europa volgens mij enorm handig als je tenminste een of andere Slavische taal kan. Misschien moet ik daar dus maar eens aan beginnen... :D

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 12:35 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Interessante serie! Wit-Rusland lijkt me ook wel gaaf, is het lastig om aan een Visum te komen?
Citeer:
Vraagje: moet je alles plannen als je naar Wit-Rusland gaat? Ik bedoel, moet je zeggen dat je blift 3 dagen in Minsk, 2 dagen in Brest, 2 dagen in Gomel etc...
Of kan je gewoon een visa vragen voor een week bijvoorbeld, en je bepaalt ter plaatse waar je gaat? Hoe zit dan met de hotel registratie?
Om aan een visum te komen heb je een uitnodiging nodig. Deze moet van een erkende Wit-Russische reisorganisatie zijn, en bevat inderdaad de details van wat je gaat doen (per dag) en per nacht waar je precies gaat slapen. De geldigheidsduur van je visum wordt dan ook aan de hand hiervan bepaald. De gegevens van zo'n uitnodiging (hotelreserveringen, bijvoorbeeld) worden trouwens echt gecheckt door de consulaat.

Eenmaal je een visum hebt, ben je in de praktijk vrij om te doen wat je wilt, binnen de geldigheidsduur van je visum. Ik vermoed dat ze het pas als je echt in de problemen komt gaan nachecken met je uitnodiging en gegevens die je hebt verstrekt bij het aanvragen van je visum.
Registratie doen ze daarentegen wel heel serieus aanpakken. Zoals ik in het verslag schreef - bij de uitreis wordt erop gecontroleerd. Het speciale referentienummer dat op mijn registratiestempel op mijn migratiekaart stond, werd dan ook ingevoerd in een computer. In de praktijk ben je dus gewoon verplicht minstens 1 nacht in een hotel te verblijven - zonder registratie ga je problemen krijgen bij je uitreis. Als je de andere nacht bijv. in de trein slaapt, moet je ook je treinkaartje bewaren en die kunnen tonen bij je uitreis (je moet je best kunnen verantwoorden van elke nacht die je in Wit-Rusland hebt doorgebracht).

Citeer:
Plaatje 12 deed me aan James Bond denken, hint -> Aston Martin :mrgreen:
Is een van de velen dure auto's die ik daar zag rondrijden. Zoals ik zei, Minsk zag er echt heel rijk uit. Ik zag ook een Lamborghini Gallardo voorbij rijden 8)

Citeer:
Leuke serie, alleen die grenstreintjes zijn eigenlijk vooral veredelde trams om het zo maar te zeggen.
De SN81 is zelfs de aller-oudste railbus van Polen - uit 1988 :P Er rijden nog maar 4 stuks van, waarvan 2 die regelmatig worden ingezet.

Citeer:
Verder valt me op dat ik bijna geen grote communistische flats heb gezien, of heb je die daar ook?
Oh die zijn er ook wel, maar zijn (in Minsk in ieder geval) zo geplaatst dat je ze als gemiddelde toerist niet tegenkomt.

Citeer:
Vooral de vergelijking Polen-Wit Rusland word apart op de foto's: Polen ziet er dan als een gigantische puinzooi uit. :shock:
Ziet er niet alleen als een gigantische puinzooi uit, maar dat is het gewoon :P in vergelijking met Wit-Rusland.

Citeer:
oplossing raadsel: volgens mij hoort foto 11 er niet bij. McDonalds zou in het ciryllisch moeten staan.
Dat zag ik in ieder geval in Sofia vorig jaar, en Kaliningrad vorige maand. Van Belarus kan ik me niet meer herinneren, maar zou logisch zijn als dat daar ook was.
Nee, in Wit-Rusland gebruikt de Mc Donald's het Latijnse schrift. :) De fout zit wel in een van de foto's van het verslaggedeelte.

De Mc Donald's is daar trouwens echt modern, er loopt zelfs een medewerker rond die mensen in de rij vraagt wat ze straks zullen willen bestellen, en tikt dat in op haar draadloze PDA waardoor er straks als je aan de beurt bent de goede burgers klaarliggen zodat je niet nog extra hoeft te wachten :) Dat heb ik in geen enkel ander land gezien :shock:

Was je ook toeristisch naar Wit-Rusland geweest? Of alleen Minsk bezocht tijdens een transit (zoals de meesten doen)?

Citeer:
naar dat Vysoko-Litovsk rijden helemaal geen Elektrichka's?
Jawel, het rijdt weliswaar op diesel, maar het wordt nog altijd электрычка|elektrychka genoemd :P
Citeer:
In Wit-Rusland zal je met alleen Engels trouwens vast niet ver komen?
Ik heb geen enkele keer Engels geprobeerd te spreken, dus ik weet het niet :P Maar ik vermoed dat je het wel zou kunnen redden zonder Engels.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 13:13 
Maglev

Citeer:
Was je ook toeristisch naar Wit-Rusland geweest? Of alleen Minsk bezocht tijdens een transit (zoals de meesten doen)?
voetbalwedstrijd Belarus-Nederland (7 juni 1996 en 21 november 2007), echter telkens zonder hotelovernachting. Elke keer nachttrein in en nachttrein uit. Eerst keer Brest/Brest, tweede keer Kiev/Vilnius

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 19:45 
Trans-Siberië Express

Land: België
Citeer:
De Mc Donald's is daar trouwens echt modern, er loopt zelfs een medewerker rond die mensen in de rij vraagt wat ze straks zullen willen bestellen, en tikt dat in op haar draadloze PDA waardoor er straks als je aan de beurt bent de goede burgers klaarliggen zodat je niet nog extra hoeft te wachten Dat heb ik in geen enkel ander land gezien
Dat doen ze in België en Zweden ook hoor :P (en volgens mij zelfs ook in Macedonië, maar dat weet ik niet meer zeker)

Citeer:
Nee, in Wit-Rusland gebruikt de Mc Donald's het Latijnse schrift.
De menukaart en mijn Big Mac doosje was wel in het cyrillisch (terwijl ze in Oekraine Big Mac doosjes in het latijnse schrift gebruiken)

BerichtGeplaatst: 23 sep 2011, 22:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
mooi verslag, Kuba!

In Servië staat McDonald's ook gewoon in Latijns schrift. In Griekenland overigens ook (niet in het Grieks ;)).
Citeer:
Citeer:
De Mc Donald's is daar trouwens echt modern, er loopt zelfs een medewerker rond die mensen in de rij vraagt wat ze straks zullen willen bestellen, en tikt dat in op haar draadloze PDA waardoor er straks als je aan de beurt bent de goede burgers klaarliggen zodat je niet nog extra hoeft te wachten Dat heb ik in geen enkel ander land gezien
Dat doen ze in België en Zweden ook hoor :P (en volgens mij zelfs ook in Macedonië, maar dat weet ik niet meer zeker)
Heb ik in Parijs en Montpellier ook meegemaakt, en in Nederland bij grote drukte ook wel bij de McDrive.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2011, 09:52 
Trans-Siberië Express

Bedankt voor de antwoord Kuba!

BerichtGeplaatst: 26 jan 2012, 11:29 
Intercity

Tof verslag en een erg interessante bestemming! Dat Syrok-spul vind ik echt niet te eten. We kregen het destijds overal maar ik kon het amper doorslikken..

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00