World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 12 aug 2020, 10:19

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 nov 2011, 23:24 
Trans-Siberië Express

In augustus heb ik een reis van 26 dagen gemaakt door midden/oost-Europa. Een prachtige reis!

Dit is deel 4 van een serie reportages van deze reis. Er zullen uiteindelijk 5 reportages verschijnen.

Vorige delen:
Deel 1: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=7680
Deel 2: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=7695
Deel 3: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=7699

Deel 3 is geëindigd met een aantal dagen in de Servische stad Subotica. In dit deel reis ik verder naar Hongarije waar ik maar 4 volle dagen verblijf.

Dag 16: Reis Subotica (Servië) - Vecsés (Hongarije)

In het vorige deel was ik al erg positief over Servië. Als ik van tevoren had geweten dat het zo'n leuk land is, zou ik er langer zijn gebleven. Om de kosten had ik het niet hoeven laten: Voor 3 nachten 4 sterren hotel inclusief ontbijt en een volle lading vuile kleding laten wassen bedraagt de rekening nog géén 100 euro. Hoewel de ontvangst wat bot was, is het personeel erg vriendelijk. Soms een beetje teveel "yes sir no sir" maar gelukkig zijn er ook een aantal medewerkers die een normaal gesprek kunnen voeren. De kamerprijs is tijdens mijn verblijf zelfs nog wat verlaagd, en uiteindelijk betaalde ik ook minder dan bij de reservering stond aangegeven. Ik was namelijk de enige gast in het hotel en daar willen ze verandering in brengen.

De reis naar Hongarije gaat dit keer via een dichtbij gelegen grensovergang ten noorden van Subotica. In Hongarije zal ik de trein nemen op station Kelebia. Er ligt spoor tussen Subotica en Kelebia, er rijden ook enkele treinen, maar de fiets kan niet mee. Het is echter ongeveer 20 km fietsen.

Om toch nog een stukje van Servië mee te kunnen pakken, besluit ik om zo laat mogelijk naar Hongarije te gaan.

Subotica heeft 3 treinstations. Ik wil de twee kleintjes zien, waarbij ik ook wat meer zie van de buitenwijken. Die liggen er heel anders bij als het moderne centrum.

Afbeelding

Als eerste Subotica Javno Skladišta. Dit station ligt aan het spoorlijntje richting Horgoš. Ik ben er tijdens de heenreis langsgekomen, maar toen was het al donker.

Afbeelding

Een perron zonder borden. Er stoppen in elke richting ook maar 5 treinen per dag op onregelmatige tijden.

Afbeelding

Het "stationsgebouw" bestaat uit dit bemande wachthuisje, voor de spoorwegovergang.

Afbeelding

Het aantal automatische spoorwegovergangen die ik in Servië heb gezien zijn op één hand te tellen. Het gaat allemaal nog met de hand. Veel spoorwegovergangen zijn onbewaakt, in Subotica ligt een deel van het spoor verhoogd, maar buiten het centrum kom je dit soort nostalgie tegen. Het is hier net te druk om de spoorwegovergang onbewaakt te laten.

Afbeelding

Het andere kleine stationnetje van Subotica ligt aan de spoorlijn richting de stad Sombor ten westen van Subotica. Ik besluit om naar station Tavankut aan deze spoorlijn te fietsen om vanaf daar de spoorlijn te volgen tot in Subotica. Daarna gelijk richting het noorden om naar Hongarije te gaan. Eerst een stuk over de grote weg, na een kilometertje of 16 rechtsaf naar Tavenkut.

Afbeelding

Tavenkut, ook weer een fraaie spoorwegovergang. Helaas heb ik geen tijd om nog verder te fietsen dan Tavenkut. Daarnaast is het weer zeer warm. Helaas, want dit spoorlijntje blijkt één en al nevenlijn-nostalgie te zijn.

Afbeelding

Station Tavenkut. Wel stationschef in het gebouw, maar niet meer open voor reizigers helaas.

Ook hier stoppen in beide richtingen 5 treinen per dag, in een erg onregelmatige dienstregeling.

Bijvoorbeeld vanaf dit station naar Subotica: 6:13, 9:30, 12:31, 18:00, 18:54. Het is dan ook niet vreemd dat ik geen enkele trein (er wordt met zilverkleurige railbusjes gereden) heb gezien tijdens dit tochtje.

Afbeelding

Het volgende station is Ljutovo, een dorpje met ca. 1200 inwoners.

Afbeelding

De spoorwegovergang met zicht richting dorp. Ooit bewaakt, de restanten van spoorbomen zijn nog te zien. Het station is echter geheel onbemand, dus niemand om die bomen te bedienen, dus zijn ze maar weggehaald. Dit heb ik op meer plekken gezien in zowel Servië als Roemenië.

Afbeelding

Station Ljutovo.

Afbeelding

Tijdens deze tocht wordt ook weer duidelijk hoe enorm dunbevolkt Servië is. Een enorme leegte, uitgestrekt landschap. Ik kom niemand tegen.

Afbeelding

Station Šebešic. Het station lijkt wat groter door de vele sporen en oude goederenwagons, maar is uitgestorven.

Afbeelding

Stationsgebouw, dezelfde als Tavenkut. Tijdens het rondkijken komt een verbaasde stationschef tevoorschijn uit het gebouw. Vriendelijk maar geen woord Engels. Bij een blik op de treintijden begrijp ik zijn verbazing: De komende urende geen enkele trein. De wachtzaal is nog intact, maar staat vol spullen en is gesloten. Dit in combinatie met al die wagons vormt vergane glorie.

Afbeelding

Seinen station Šebešic.

Afbeelding

Het zandpad richting Subotica.

Afbeelding

Aan de rand van Subotica weer een bewaakte spoorwegovergang.

Afbeelding

Station Subotica Predgrade.

Afbeelding

Hier is nog wel een stationschef, waarschijnlijk voor een aantal spoorwegovergangen.

Afbeelding

Station Subotica Predgrade langs het "perron". Hoewel ik hier al in een buitenwijk Subotica ben, veel lege plekken.

Afbeelding

Ik fiets door tot aan een hoofdweg en sla links af naar het noorden. Een tijdje later bereik ik de grens.

Voor het eerst duurt de grenscontrole iets langer: De Hongaarse duane wil weten of ik misschien sigaretten in de tas heb. Nee dus en ik kan door.

Afbeelding

Station Kelebia, verdient geen schoonheidsprijs.

Afbeelding

Spoorzijde.

Ik koop een kaartje naar Vecsés en moet een uurtje wachten totdat de trein gaat. Er zijn slechts enkele passagiers. Prachtige treinreis! Helaas wordt het al heel snel donker dus geen foto's meer.

Vecsés is een voorstad van Boedapest vlakbij de luchthaven. Tussen Vecsés en Boedapest rijden veel treinen tot 's avonds laat.

Aangekomen bij het hotel krijg ik te maken met een tegenvaller: Er blijkt geen airco in de kamer te zijn. De temperatuur is de komende dagen 35 - 38 graden. De kamer zit bovenin onder een schuin dak. Het is dan ook zeer heet. Zo heet dat de aanwezige ventilator niet meer zo veel effect heeft. Op Booking.com staat dat er airco is, de hotelmedewerkster vindt een ventilator ook een airco.

Dag 17: Verblijf Vecsés

Deze eerste dag doe ik niet zoveel. Het is bloedheet. Tot overmaat van ramp krijg ik een lekke band, maar gelukkig kan ik het hotel nog wel bereiken waar ik voor het eerst een band vervang.

Aan het begin van de avond fiets ik naar het centrum van Boedapest, ongeveer 25 km fietsen. Vecsés ligt tegen Boedapest aan, vanaf daar tot aan het centrum alleen maar bebouwing. Aan de flinke afstand is te merken dat Boedapest enorm groot is.

Afbeelding

In het centrum is een tandradbaantje tegen een berg op. De rit is heel kort en steil, het doet mij meer denken aan een soort lift.

Afbeelding

Prachtig uitzicht over de stad.

Dag 18: Verblijf Vecsés, tocht langs de Donau

Afbeelding

De trein waarmee ik ben gekomen. Dit materieel komt veel voor in Hongarije.

Voor een beetje natuur, bergen en misschien een koel windje ga ik een tocht maken langs de Donau. Daarvoor reis ik naar Szob (3000 inwoners), een kopstation voor lokale treinen. Het spoor loopt door tot in Slowakije, maar alleen een handvol EC's gaat de grens over.

Afbeelding

Stationsgebouw.

Afbeelding

Interieur station Szob.

Afbeelding

Voorkant van station Szob. Op een steenworp afstand van de grens, maar over de weg is het niet mogelijk om in Slowakije te komen zonder tientallen kilometers om te rijden. Ik ga de Donau volgen in de richting waar ik met de trein vandaan ben gekomen. Op een steenworp afstand van het station ligt ook nog een halte.

Afbeelding

Station Zebegény (ca. 1200 inwoners).

Afbeelding

Interieur.

Hongarije kent zeer veel bemande stations met kaartverkoop en alles. Géén land met zoveel ouderwets gebruikte stations. Het is wel een land van uitersten: Aan sommige spoorlijnen zijn bijna alle stations nog bemand, van sommige lijnen zijn bijna alle stationsgebouwen verlaten. Een klein of juist wat groter aantal inwoners lijkt dan niet eens zo'n grote rol te spelen.

Een andere tegenstelling zijn de stationsgebouwen: Variërend van zakelijk en sober tot zeer sierlijk. Daar tussenin heb je dan nog de stations waar de tijd al decennia lang stil lijkt te staan. In deze reportage laat ik een aantal stations zien. Mede door de hitte amper aan het fotograferen van het landschap in Hongarije toegekomen, helaas..

Dit station is een voorbeeld van een vrij sober exemplaar. Aan deze spoorlijn zijn verreweg de meeste stations nog bemand, ook in dit kleine plaatsje dus.

Afbeelding

Foto vanaf het perron.

Afbeelding

Dorpsgezicht Zebegény.

Afbeelding

Spoor, weg en fietspad door het schitterende landschap.

Afbeelding

Dorp Nagymaros.

Afbeelding

Verőce (3000 inwoners) is een dorp met een station waar de tijd stil lijkt te staan.

Afbeelding

Via de ingang aan de voorzijde kom je in een klein halletje met loket. Achter de deur zit een wachtruimte.

Afbeelding

Dit is de wachtruimte. Achter de traliehekken zoals je die alleen in Oost-Europa ziet bevindt zich een soort bar/restauratie.

Afbeelding

Perron station Verőce.

Afbeelding

Veel kleine plaatsen, zoals op zoveel plekken in het dunbevolkte Oost-Europa. Vác is met 33.000 inwoners een wat grotere plaats, en dat is gelijk te zien aan het enorme station.

Afbeelding

Wachten op de trein terug.

Dag 19: Verblijf Vecsés, Boedapest en omgeving

Ik ga weer naar Boedapest, maar dit keer 's ochtends al zodat ik ook overdag wat meer kan zien. De stad bekeken, en daarbij uiteraard ook een aantal stations...

Afbeelding

Station Kőbánya alsó,in Boedapest. Eigenlijk verdient dit station een eigen reportage. Werkelijk geweldig! Hier heeft de tijd echt stilgestaan.

Afbeelding

Hoofdingang.

Afbeelding

Interieur met loketten.

Afbeelding

Hal.
In de linkervleugel zit een enorme ruimte waar ooit een restauratie zat, maar die staat nu leeg.

Afbeelding

De sporen liggen verhoogd. Vanuit de hal kom je een tunneltje en een trap bij de sporen. Daar zit ook nog een groentestalletje verstopt.

Afbeelding

Perron station Kőbánya alsó. Veel flats, met daarvoor een groot busstation en winkelcentrum. De flats zijn inmiddels opgeknapt aan de buitenkant, het station is nog in originele staat.

Afbeelding

De ingang aan de andere kant.

Afbeelding

Station Zugló, een groot statsdeel van Boedapest.

Afbeelding

Zeer druk station waar veel treinen stoppen.

Afbeelding

Vreemd genoeg heeft dit station ondanks de drukte geen echte hal, maar alleen dit eilandgebouwtje met kaartverkoop. Aan de achterkant zit nog een kiosk aan het perron.

Afbeelding

Een typisch voorbeeld van een sober station.

Afbeelding

Na een dagje zwerven in Boedapest kom ik met de trein weer aan in Vecsés. Foto van het stationsgebouw in het laatste zonlicht. Het gebouw staat wat geïsoleerd. Perrons zijn een stuk verplaatst en vernieuwd. De foto is vanaf het perron genomen. Er zit een wachtruimte en loket in het gebouw, maar die zijn vanaf de perrons dus helemaal niet te bereiken. Via een tunnel moet je eerst naar de voorkant van het gebouw lopen. Er is zelfs nog een stationschef die af en toe even uit het gebouw komt. De kiosk links van het gebouw wordt dus ook niet meer gebruikt, maar is blijven staan. Er staat een nieuwe kiosk naast de tunnel. Deze vooruitgang waar ik vooralsnog het nut niet van in zie is mede mogelijk gemaakt door de EU, wat op een aantal borden aan het gebouw valt te lezen.

Vertrek met de trein vanaf mijn hotel begon dus altijd met kaartjes halen in het stationsgebouw, dat overdag open was. Treinkaartjes kopen op een ander station naar Vecsés, dus voor de terugreis aan het eind van de dag, ging altijd moeizaam. Als je zegt "Vek-ses" dan begrijpen ze het niet. Hongaars is een taal waar ik weinig uit wijs kan worden. Pas als ik een gebruikt treinkaartje laat zien met de naam, dan begrijpen ze het. Ik heb bijna al mijn kaartjes aan loketten gekocht omdat die op de meeste stations aanwezig zijn. Los van de uitspraak van de plaatsen gaat het kopen van treinkaartjes heel gemakkelijk en snel in Hongarije. Op een gegeven moment heb ik zelfs mijn briefjes met zinnen niet meer gebruikt. Een station noemen en even naar mijn fiets wijzen, en de kaartjes liggen er al voordat ik het geld heb kunnen pakken. Heel anders als het in Polen ging, waar ik er soms een kwartier over deed om het juiste kaartje te krijgen. Op grotere stations staan wel eens rijen, maar je bent zo aan de beurt omdat het gewoon heel erg snel gaat.

Dag 20: Verblijf Vecsés, Balatonmeer

De laatste dag in Hongarije is voor het Balatonmeer. Het Balatonmeer is een bekende toeristische attractie. Hongarije heeft geen kust, en dat maakt het grote meer extra belangrijk. Om het meer heen liggen spoorlijnen met veel stations, elke plaats aan het meer is daardoor per trein gemakkelijk te bereiken.

Afbeelding

Ik reis met de trein naar station Balatonfűzfő.

Afbeelding

Interieur station Balatonfűzfő.

Eerder schreef ik al in deze reportage dat de stations in Hongarije variëren van sober tot heel sierlijk. Langs het Balatonmeer zijn een aantal van de sierlijke stations te vinden. Dat geldt ook voor het interieur van dit station.

Afbeelding

Voorkant station Balatonfűzfő.

Afbeelding

Het volgende station is een van de fraaiste station die ik in Hongarije heb gezien: Balatonalmádi.

Afbeelding

Interieur station Balatonalmádi.

Afbeelding

Voorkant.

Afbeelding

Foto vanaf het perron. Er stopt net een trein. Omdat het gebied erg toeristisch is zijn de stations langs het meer vrij druk.

Afbeelding

Hoewel ik een tocht maak langs het Balatonmeer, heb ik weinig van het meer gezien. Het fietspad loopt rond de spoorlijn. Handig voor de stations, maar het meer is niet zichtbaar. De meeste percelen aan het meer zijn privaat. Soms is er een camping, een privéstrandje of een hotel waar je over het terrein moet om bij het meer te komen, en soms staat er simpelweg een hek met een bordje verboden toegang. Stukken openbare natuur met gewone wegen/paden langs het meer heb ik niet gezien.

De bescheiden tocht eindigt in Balatonfüred, een wat grotere plaats met ruim 13.000 inwoners. Er is een naoorlogs stationsgebouw. Bij de rode luifel (tegen het hoge gedeelte) zit een uitstekend restaurant, waar ik spotgoedkoop eet.

Afbeelding

De retro stationshal.

Afbeelding

Perron. Het spoor ligt verhoogd ten opzichte van het straatniveau. Onderin het gebouw is de openbare ruimte met loketten, wachtzaal en het restaurant. De verdieping op perronhoogte was voorheen ook een openbaar toegankelijke hal, maar is nu afgesloten. Naar mijn idee is er tijdens het communisme een gebouw neergezet dat iets te groot is voor deze plaats.

Vlak voor de komst van de trein staan er behoorlijk wat mensen op het perron. Keurig op tijd weer in het hotel aangekomen.

Mijn eigen conclusie over het Balatonmeer: Geen aanrader. Landschap is vrij saai, en te veel privégronden bij het meer. Veel mooier is het gebied langs de oevers van de Donau waar ik op dag 18 ben geweest. Schitterend landschap, mooie dorpen, veel rust en hier en daar plekken voor watersport, en eveneens goed bereikbaar met de trein.

Dag 21: Reis Vecsés (Hongarije) - Bratislava (Slowakije)

In dit deel tot aan de grens, in het volgende deel het vervolg van deze reisdag

Tijd om te vertrekken. Ik ben blij dat ik dit hotel kan verlaten. Niet omdat het zo slecht is, in tegendeel, maar vanwege de hitte die de kamer inmiddels heeft veranderd in een benauwd stinkhok. Ook is het inmiddels een paar graden koeler geworden, wat het fietsen een stuk aangenamer maakt.

De bestemming is Bratislava. Ik reis eerst naar Esztergom, een stad met ruim 30.000 inwoners gelegen aan de Donau. Aan de overkant van de Donau ligt de Slowaakse stad Štúrovo‎. Het spoor gaat daar de Donau niet over, maar er is wel een brug voor gewoon verkeer.

Ik ben net op tijd op station Vecsés om voor de laatste keer een kaartje te kopen. Ik koop een treinkaartje naar Dorog, enkele stations vóór Esztergom, om nog een stuk door Hongarije per fiets af te leggen. Het traject gaat via Boedapest-Nyugati, dus het eerste gedeelte heb ik de afgelopen dagen al veel gezien. Het deel van Boedapest-Nyugati heb ik nog niet eerder gezien. Mooi traject dat ruim 1,5 uur duurt.

Afbeelding

Ik stap uit op station Dorog.

Afbeelding

Het station is erg verlaten. Het ligt wat vreemd helemaal tussen de vele sporen in. De openbare weg is te bereiken via een voetgangerstunnel of een weg die uiteindelijk bij een spoorwegovergang uit komt.

Afbeelding

Ik fiets een stuk en uiteindelijk kom ik terecht bij het laatste station vóór Esztergom: Esztergom-Kertváros

Afbeelding

Spoorzijde stationsgebouw.

Afbeelding

Interieur. Aan dit spoorlijntje zijn de gebouwen wel bemand maar de loketten gesloten. Dat is ook hier het geval.

Afbeelding

Railbusje.

Afbeelding

Er rijdt ook modern materieel. Beide treinen op deze foto zie je heel veel in Hongarije, tezamen met de treinen bestaande uit blauwe rijtuigen die op enkele andere foto's te zien zijn.

De spoorlijn is enkel spoor, de treinen passeren elkaar op dit station. De stationschef geeft het sein om te vertrekken.

Esztergom-Kertváros is ook een dorp waar het verleden nog duidelijk zichtbaar is. De sfeer die je rond het station ziet op bovenstaande foto's past perfect bij de plaats. Eenvoudige huisjes afgewisseld met revolutiebouw. Uiteindelijk kom ik uit in Esztergom.

Afbeelding

Het laatste station is Esztergom, met een enorm stationsplein.

Afbeelding

Station Esztergom.

Afbeelding

Het is een kopstation. Achter de treinen loopt het spoor nog een klein stukje door.

Afbeelding

De Marie Valeriebrug over de Donau, die Hongarije verbindt met Slowakije. De brug is tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest en pas in 2001 weer hersteld.

Afbeelding

Nog een blik vanaf de brug richting Hongarije. Het imposante gebouw is de Dom van Esztergom.

Enkele stappen verder en ik sta in Slowakije. Daar zet ik de tocht voort om uiteindelijk in Bratislava aan te komen. Maar dat deel van deze reisdag en de daaropvolgende dagen in Slowakije en Oostenrijk beschrijf ik in het volgende en tevens laatste deel van deze serie reportages.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2011, 23:46 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Wauw! Van je verslag krijg ik echt weer heimwee, eh, fernweh naar Hongarije!
Citeer:
Als je zegt "Vek-ses" dan begrijpen ze het niet. Hongaars is een taal waar ik weinig uit wijs kan worden.
Vecsés spreek je als wètsjeesj uit.
(s = sj, sz = s, c = ts, cs = tsj, z = z, zs = zj en altijd de klemtoon op de eerste lettergreep)

BerichtGeplaatst: 23 nov 2011, 11:51 
Trans-Siberië Express

Weer echt een prachtige reportage!!!

BerichtGeplaatst: 23 nov 2011, 12:05 
Sneltrein

Wij willen aankomende lente ook met een aantal vrienden gaan reizen door Oost Europa.. Heb je post aandachtig doorgelezen. Zier echt indrukwekkend uit! Heb nu steeds meer zin om te gaan! Wij gaan ook voor de 26 en blijven een aantal degen bij vrienden slapen in Krakaw.. We vliegen met een groupon kortingsbon naar berlijn en gaan vanaf daar met de interrail reizen naar polen en verder. super veel zin in!

BerichtGeplaatst: 14 dec 2011, 14:05 
Maglev

Tijd voor het laatste deel?!

BerichtGeplaatst: 14 dec 2011, 14:55 
Trans-Siberië Express

+1 :P

BerichtGeplaatst: 22 dec 2011, 01:06 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Tijd voor het laatste deel?!
Er zit veel tijd in het maken van die reportages. Maar het gaat rond de kerst nog wel lukken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00